בדיקת שדה ראייה ממוחשבת נועדה לגלות בעיות בשדה הראייה ובעיות בחוסרים מדווחים בשדה הראיה כמו למשל אי יכולת לראות חפצים בזווית מסוימת וכן הלאה, בעיות בשדה הראיה שעלולות להיגרם ממחלות עיניים או מחלות נוירולוגיות. שדה הראיה עלול להיפגע כתוצאה ממחלות שונות כגון: דלקות או בצקות בעצב הראייה, מחלות שקשורות בארובת העין שגורמות ללחץ על העצב, מחלות ניווניות אשר קשורות לרשתית ועוד.

למי מיועדת בדיקת שדה ראיה ממוחשבת?  

בדיקת שדה ראיה ממוחשבת מיועדת לכל אותם אנשים אשר מדווחים שיש להם בעיות בראיה באופן שהם לא רואים חפצים או עצמים בזויות שונות או במצבים שונים. הבדיקה מתבצעת בעיקר כחלק מאבחון מחלות עיניים שפוגעות בשדה הראייה. למשל: 

  • מחלות של עצב הראייה כגון גלאוקומה, דלקת עצב הראייה (אופטיק נויריטיס), בצקת של עצב הראייה (שבין השאר עלולה להיגרם ממחלות עיניים או מחלות נוירולוגיות כגון גידול מוחי, שבץ מוחי ודלקות במוח), וגידול בארובת העין שגורם ללחץ על עצב הראייה.
  • מחלות ניווניות של רשתית העין כגון רטיניטיס פיגמנטוזה.
  • פגיעות בשדה ראייה מרכזי שנגרמות מתרופות כמו פלקווניל (הידרוקסיכלורוקווין).
  • פגיעות בשדה ראייה מרכזי שנגרמות מהפרעות בעפעפיים.

מהו תהליך ההכנה הרפואי לבדיקת שדה ראיה ממוחשבת?

בדיקת שדה ראיה ממוחשבת פרטית דורשת ריכוז, ולכן מומלץ להגיע אליה ערניים ולא עייפים. חשוב להיות בה בתפקוד מיטבי מאחר שהאמינות של תוצאותיה תלויה בנבדק. חשוב גם להביא לבדיקה משקפי קריאה ומשקפיים לראייה למרחק.

כיצד נערכת בדיקת שדה ראיה ממוחשבת?

הבדיקה נערכת בחדר חשוך לחלוטין באמצעות מכשיר מיוחד עם מסך אשר מקרין נקודות שהמטופל נדרש לדווח ולזהות נקודות באמצעות לחיצה על כפתור. את שדה הראייה בודקים בכל עין בנפרד או בשתיהן ביחד בדיקת שדה ראיה ממוחשבת נעשית באמצעות ציוד רפואי מיוחד שאותו מפעיל טכנאי עיניים מומחה בבדיקה זו. הנבדק מניח את סנטרו במבנה בצורת חצי עיגול ומתבקש להביט במכשיר ולהתמקד כל הזמן בנקודה מרכזית אחת. במהלך בדיקת שדה ראיה ממוחשבת מאיר המחשב נקודות שונות בשדה הראייה בעוצמות משתנות והנבדק מתבקש לסמן בלחיצה על כפתור כאשר הוא רואה את נקודות האור. בתום הבדיקה מדפיס המחשב את התוצאות על נייר. 

בדיקת שדה ראיה ממוחשבת מדויקת יותר מהבדיקה הידנית ומאפשרת לקבל הערכה טובה יותר של שדה הראייה. עם זאת היא דורשת ערנות והבנה של הנבדק. התוצאה תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה של הנבדק וביכולתו לתת תשובות מדויקות. בזמן הבדיקה מותר למצמץ ומותר לנשום. אם מתעוררת בעיה ניתן לעצור את הבדיקה ולעדכן את הטכנאי הרפואי של המבחן.

האם בדיקת שדה ראיה ממוחשבת בטוחה?

בדיקת שדה ראיה ממוחשבת בטוחה לחלוטין ואינה כרוכה כלל בחשיפה לקרינה.

כיצד מתקבלות התוצאות של בדיקת שדה הראיה ממוחשבת?

תוצאות הבדיקה והממצאים נמסרים למטופל לאחר כמה ימים מתום הבדיקה באופן ידני או בדואר.

כיצד לקבוע תור לבדיקת שדה ראיה ממוחשבת?

ניתן לקבוע תורים לבדיקת שדה ראיה ממוחשבת בבית גדי במספר דרכים, בטלפון 03-5117648 ולעקוב אחר ההוראות. ניתן גם לקבוע תור דרך האתר על ידי לחיצה על כפתור זימון תורים.